“Друзі! Чи задумувалися ви, який зміст несуть малюнки, що милують наше око, прикрашаючи керамічні вироби? Часто ми бачимо лише красу, не розуміючи правіковічність їх походження та значення. Кожний народ має свою систему символів, успадковану від далеких предків. Вони є невід’ємною частиною історії етносу та його способу життя”, – пишуть на фейсбук-сторінці музею.
Майстри прагнули прикрасити і виділити свої вироби, вкладаючи у візерунки та сакральний зміст. Кожному виду посуду були притаманні свої орнаментальні композиції. Горщики, глечики, макітри, тикви, ринки ніколи оздоблювалися виключно геометричними візерунками.
Вироби, які використовуються в культовій практиці, могли прикрашатися рослинними елементами і вкриватися поливою.
“Розпочнемо із самого поширеного і на перший погляд найпростішого символу – паралельних прямих. Здається, яке значення можуть мати прості лінії, які просто і легко виконати? Насправді, за цим мотивом лежить глибоке смислове навантаження та давня історія. Для гончарів це основний художній засіб для передачі зображень, головний елемент, який об’єднує інші знаки. Їх використовували для поділу узорів на певні частини, на які майстри хотіли звернути увагу. Ними розмежовували простір навпіл, часом на „цей і той” світ. Також вони символізували лінію горизонту, або землю”, – розповідають музейники.
Знаки, які домінують в нашому регіоні – це хвилясті лінії та зиґзаґи, які пов’язують із водою – в цьому дослідники орнаментів одностайні. Це може бути як вода на небі, так і вода „підземного світу”. Цей знак може означати змію і асоціюється з водною стихією.
“Як бачимо, у звичайних лініях чи навіть крапках криється глибокий зміст. Досліджуйте, вивчайте народні символи. Вони можуть розповісти багато цікавого. Іноді малюнок здатен промовити, як слово”, – завершують свою розповідь музейники.