Вінницький обласний художній музей, в рамках хештегу #Експонат_тижня, розповів про полотно «Вакх». Картину, створену художником школи Караваджо.
“Школою Караваджо або Караваджистами називають тих, хто об’єднався навколо митця на ім’я Мікеланджело Мерізі да Караваджо, який стояв біля джерела демократичного побутового жанру. Мистецтво караваджистів було певним викликом. Вони любили все справжнє, неприкрашене, тілесне, міцне. Вони також зверталися до міфологічних сюжетів, але під оболонкою міфу вони приховували зовсім іншу сутність”, – розповідають мистецтвознавці.
Вакх вважався богом рослинності, родючості, вологи, виноградарства й виноробства.
“Вакх завжди стверджує свій культ, навчає людей виноробству. Він визволяє людей від мирських, повсякденних турбот, знімає з них ланцюги побуту. Екстаз від сп’яніння створював ілюзію внутрішнього єднання з божеством і, таким чином, неначе знищував непрохідну безодню між богами та людьми. Процесії на честь Вакха – Діоніса носили шалений характер. У них брали участь і люди, і напівбожества. Сп’янілі, розкуті вони все нищили на своєму шляху та заманювали все нових і нових послідовників”, – діляться таємницями знавці мистецтва.
Як вважають самі музейники, варто пригадати те, як саме виглядали античні боги в уяві своїх народів. Вакха – Діоніса уявляли високим, струнким, з ніжною білою шкірою, блакитними очима та білявим волоссям, вінком з виноградного листя та леопардову шкіру.
На картині Вакх – це, в першу чергу , бог звичайних людей, давніх землеробів, рибалок. Зовнішність він має як у людей.
“Тому не божество бачимо ми перед собою, а звичайного італійського селянина – чорнявого, засмаглого, із загрубілими від праці руками. І хоча у нього залишаються атрибути бога виноробства – вінок, гроно винограду, з якого він вичавлює сік, його скоріше можна прийняти за звичайного учасника вакхічного свята, ніж за самого бога”, – завершують розповідь музейники.