Минулий рік виявився переворотним для жінок-режисерок. Грета Гервіґ стала першою жінкою, яка успішно зняла блокбастер – її фільм “Барбі” заробив понад мільярд доларів у прокаті. Жюстін Тріє стала третьою жінкою за понад 60 років, що виграла престижну “Золоту пальмову гілку” на Каннському фестивалі за фільм “Анатомія падіння”. Режисерка Ава Дюверней із своїм фільмом “Походження” стала першою афроамериканкою, яка змагалася за “Золотого лева” на Венеційському кінофестивалі. Перед церемонією “Оскар”, чиї номінації лише частково відображають ці революційні зміни у кіно, пропонуємо переглянути добірку нових фільмів від жінок-режисерок, які варто побачити у цьому кіносезоні.
“Анатомія падіння”
Таємнича та в цілому захоплююча судова драма від французької режисерки Жюстін Тріє виграла “Золоту пальмову гілку” на Каннському кінофестивалі і готується здивувати глядачів на церемонії “Оскар”. Фільм розповідає історію письменниці Сандри (Сандра Гюллер), яку обвинувачують у вбивстві свого чоловіка, не дуже успішного автора Семюеля (Самюель Тайс). Його номінували у категоріях “Найкращий режисер”, “Найкращий фільм”, “Найкращий монтаж”, “Найкраща жіноча роль” (Сандра Гюллер) та “Найкращий оригінальний сценарій”, який був написаний разом із партнером режисерки Артуром Харарі. Фільм має всі шанси принести “Оскар” за сценарій, адже “Анатомія падіння” розкриває ретельно викладену історію про професійні ревнощі, особисті розчарування, вражаючі компроміси та жахливі помилки, які складають тканину шлюбу.
“Минулі життя”
Емоційна мелодрама від режисерки Селін Сон розповідає історію стосунків між кореянкою Ен На та її шкільним другом Хе Сон, в якого вона була закохана з самого дитинства. Після еміграції в Канаду їхня наступна зустріч відбувається через 12 років, а потім — ще через 12, коли Ен На вже має ім’я Нора та є дружина американця. Фільм отримав номінації в категоріях “Найкращий фільм” і “Найкращий оригінальний сценарій”. Шкода, що на “Оскар” не отримали свої номінації талановиті Грета Лі, що втілила роль Ен На, та її партнер Тео Ю, оскільки обидва актори заслуговують на визнання за свою щиру та витончену гру у цій історії про закоханих з дитинства, розлучених обставинами.
“Походження”
Фільм, який порушує тему журналістки та письменниці Ізабель Вілкерсон, зазначається своєю надзвичайною якістю. У цьому творі відома режисерка Ава Дюверней взялася за амбітний проект: використовуючи високо оцінений науково-популярний бестселер Ізабель Вілкерсон “Каста: походження нашого невдоволення”, який досліджує кастове розділення та расизм у Сполучених Штатах, вона геніально перетворила цей матеріал у біографічний фільм про саму письменницю. Детально розглядаючи індійську кастову систему та ієрархію нацистської Німеччини, Дюверней створила фільм, який став незалежним проектом, знятим на трьох континентах протягом лише 37 днів. Його світова прем’єра відбулася на Венеційському кінофестивалі, де Дюверней стала першою режисеркою-афроамериканкою, що представила фільм у конкурсі за 80 років. Хоча Кіноакадемія не номінувала “Походження” в жодній категорії “Оскар”, це кіно варто переглянути, оскільки воно гарантовано викличе у вас емоційну реакцію.
“Тисяча та один”
Ніжний і емоційний повнометражний дебют від А. В. Роквелла розповідає історію матері-одиначки (Теяна Тейлор), яка вирішує викрасти свого сина, що проживає в сім’ї в Гарлемі в 1990-х роках. Після вдалої прем’єри на фестивалі “Санденс” у 2023 році, де фільм отримав відмінні відгуки та приз журі, спалахнула надія на його включення серед номінантів на “Оскар”. Незважаючи на те, що це не сталося, вражаюча візуальна реалізація, захоплююча гра акторів та чутливе зображення батьківства на тлі вражаючих труднощів роблять цю сімейну сагу неповторною.
“Ти тут, Боже? Це я, Марґарет”
Екранізація визначеної культової книги американської романістки Джуді Блум, опублікованої в 1970 році. “Ти тут, Боже? Це я, Марґарет” – це вражаюче дослідження процесу дорослішання дівчинки-підлітка. Одинадцятирічна Марґарет (Еббі Райдер Фортсон) стикається зі своєю особистою релігійною ідентичністю, коли її батько (Бенні Сафді) є євреєм, а мати (Рейчел Макадамс) — християнкою. В певний момент дівчинка розпочинає постановку запитань про віру та релігію, і вона вирушає у подорож самопізнання, де її провідником стає бабуся (Кеті Бейтс).